„Elektromobilita není výstřelek,“ říká Martin Janča, šéf projektu Zelený AGROTEC

16. 09. 2022


Elektromobilita je zatím velká neznámá. Střídavý nebo stejnosměrný proud? Co je lepší na nabíjení vozidel a jak dlouho to trvá? Proto vznikla na webu AGROTECu nová sekce – Zelený AGROTEC. „Rádi bychom seznámili naše zákazníky s novým projektem alternativních pohonů. Zatím je elektromobilita brána jako jakási alternativa, ale do budoucna se s tímto druhem dopravy bude muset počítat,“ říká Martin Janča, ředitel divize nákladních automobilů. „Důležité je i budování povědomí, aby každý věděl, co elektromobilita znamená,“ dodává Janča. 

Co to je za iniciativu?
Odkaz Zelený AGROTEC na našich webových stránkách je první výsledek práce projektové skupiny zaměřené na alternativní pohony. Vedení AGROTECu rozhodlo, že je potřeba soustředit se na alternativní pohony. Dnes už máme elektrické pohony na osobních i nákladních autech, plynové pohony u osobních, nákladních vozidel a také u traktorů. A k tomu Vitibota u zemědělců. Dá se říct, že dnes už se nám vozidla a stroje na alternativní pohon prolínají skrz naším portfoliem. Naším cílem je tak nabídnout co nejlepší službu pro zákazníka. Jde o komplex – mít produkt, proškolené prodejce, služby a k tomu i finanční poradenství. 
 
Proč toto všechno?
Protože tyto produkty bude mít zanedlouho každý dealer. My jsme si ale dali za cíl, že chceme zákazníkovi nabízet i speciální službu. Tedy něco navíc. To znamená, že když se například některý z podnikatelů rozhodne, že chce jít „zelenou“ cestou, přijde k nám, nabídneme mu elektrické auto, dodávku, LNG tahač, plynový traktor a do vinice Vitibota.
 
Jak projekt funguje?
Soustředíme se na čtyři pilíře – obchod, servis, provoz a marketing. Každý má svůj úkol. V rámci obchodu je velmi důležitý rozvoj prodejců. Potřebujeme prodejce, kteří rozumí elektromobilitě a mají rozhodně víc než jen základní znalosti. 
 
Co servis?
Když budeme nabízet auta, potřebujeme i zázemí servisu. Tedy nabíječky v servisech, před showroomem, musíme mít proškolené mechaniky. 
 
Je potřeba ještě nějaké technické zázemí? Třeba právě nabíjecí stanice?
Určitě. Minimálně musíme dobudovat venkovní nabíječky. Dnes máme servisy pro nákladní automobily s vnitřními nabíječkami a ty venkovní chceme doplnit na všech pět autorizovaných servisů. Ty nám zatím chybí. Divize osobních automobilů je v tomto ohledu mnohem lépe připravená, tam už nabíječky jsou.    

Koho napadlo zřídit tento projekt?
Generální ředitel Martin Rada přišel s tím, že by bylo potřeba zastřešit alternativní pohony napříč celou skupinou.

Je potřeba jít s dobou, ale spousta lidí je v tomto ohledu skeptických. Podle nich je elektromobilita pouhý výstřelek, který se neuchytí, a kladou na stůl poměrně zásadní argumenty. Třeba ten, že současná elektrická síť není na něco takového vůbec připravena. Co říkáte na takový názor?
To rozhodně není žádný výstřelek. Elektromobilita má stoprocentně budoucnost pro městský provoz, tedy určitě elektrické vozítko bude časem druhé vozidlo v rodině na nákupy nebo vožení dětí do škol a kroužků. Bude sloužit drobným živnostníkům, kteří obhospodařují svoje městečko či obce. Elektromobilita v nejbližší době nebude asi řešením pro kamionovou dopravu. Spousta lidí vidí budoucnost ve vodíku, ale momentálně je vodík pořád ještě strašlivě drahé a neprozkoumané řešení.      
 
Skeptici ale tvrdí, že s elektřinou je to podobné. Nebo jsme připraveni na to, aby se jezdilo jen elektrickými auty?
To určitě ne, proto si myslím, že elektřina má řešení v městských provozech nebo pro komunální služby.
 
Lukáš Manca, vedoucí marketingové skupiny:

Kde se lidé o projektu alternativních pohonů dozvědí?
Na www.agrotec.cz vznikly stránky – specializovaná sekce s podtitulem Zelený AGROTEC. Tam naši zákazníci najdou veškeré portfolio dopravní techniky a služeb spojených s elektromobilitou. Na akcích zaměřených na elektromobilitu jsme vnímali, že lidé z tohoto mají obavy, ale na druhé straně je to velice zajímá. Naše poselství je proto obeznámit zákazníky právě s touto problematikou. Naše vize je být jedničkou na poli dopravní techniky s alternativními pohony, protože žádná jiná společnost nedokáže nabídnout tak široké portfolio.