AGROTEC PETRONAS rally 2018 je za námi a přinášíme vám souhrn událostí, které
14. ročník rally mezi vinohrady přinesl.
Počtvrté v řadě vyhrál hustopečskou soutěž
Jan Kopecký a ze všech čtrnácti ročníku této rally
mu náleží vítězství v celé polovině z nich. Podívejme se ale na celý podnik postupně od počátku.
Čtvrteční večerní setkání rally jezdců
Den před začátkem soutěžního klání se uskutečnil tradiční večer s jezdci. Všichni jezdci si mohli vyzkoušet naši zemědělskou i stavební techniku a
na pódiu Promotrucku se odehrávalo
soutěžní klání mezi spolujezdci, kteří závodili
na rally trenažérech. V okolí našeho polygonu se odehrály dva duely mezi jezdci, kteří své závodní speciály vyměnili
za traktory značek New Holland a
CASE IH.
V prvním duelu se utkal
Filip Mareš a
Václav Kopáček.
Filip dal přednost rudému
CASE IH Optum 300, zatímco
Václav osedlal New Holland T7.315 HD. První disciplínou bylo
složení řetězu do vyznačené plochy pomocí ježdění traktorem opakovaně dopředu a dozadu se zkracujícími se intervaly. V čase
1 minuta 54 sekund zastavil stroj
Filip, nicméně vzhledem ke čtyřiceti článkům umístěným mimo vyznačenou plochu obdržel
40sekundovou penalizaci. Václav dokázal řetěz složit v čase 2:01, přičemž
ani jeden článek se nenacházel mimo vyznačenou plochu.
Druhá disciplína ověřila schopnosti jezdců
ve slalomu i v rychlém parkování traktoru. Jezdi měli nejprve za úkol obkroužit dva kužely, poté zaparkovat popředu, následně zaparkovat mezi kužely pozadu, a opět se vydat slalomem do cíle.
Filip Mareš trať absolvoval v čase 1 minuta 11 sekund, Václav Kopáček dokonce v čase pouhých 53 sekund.
Krátkou reportáž, kterou můžete shlédnout níže,
odvysílala TV Nova v rámci hlavní zpravodajské relace ve sportovních novinách. U obou jezdců bylo zřejmé, že
mají k technice opravdu blízko – ačkoli seděli
v podobně moderním traktoru poprvé, předvedli opravdu
skvělou schopnost stroj řídit a zvláště v první disciplíně i skvělý odhad.
Vítězství je ale nutno uznat
Václavu Kopáčkovi.
O dost
těsnější byl druhý
duel mezi Martinem Vlčkem a
Janem Černým, kteří měli za úkol
co nejplynuleji projet náš testovací polygon, přičemž plynulost byla
hodnocena na základě množství vody vylité z kbelíku umístěném na traktoru. Zkušenější Martin Vlček vsadil
na plně pásovou technologii a vybral si
CASE IH Quadtrac. Trať dokončil v čase
2 minuty 13 sekund se ztrátou
7 cm vody, což představuje 210 sekund penalizaci.
Jan Černý s New Holland T8.435 SmartTrax trať dokončil
v čase 2 minuty 17 sekund s totožnou
ztrátou 7 cm vody.
Vítězem druhého duelu se tedy
s těsným náskokem 4 sekund stal Martin Vlček. Jeho
spolujezdkyně Jindřiška Žáková si jako správná žena zvolila
zdaleka nejlíbivější Steyr Terrus 6300 CVT a jízdu si vyzkoušela mimo soutěž rovněž.
Napínavý průběh mimo první pozici
Kromě RZ 9 zajela
všechny zkoušky nejrychleji dvojice Jan Kopecký – Pavel Dresler. Jan Kopecký
po celou dobu soutěže potvrzoval svoji absolutní dominanci i
jezdeckou vyzrálost, a diváci se tak mohli
těšit například na efektní šotolinové průjezdy plné smyků. Na druhou stranu v sobotu již bylo zřejmé, že
dvojice nechce zbytečně riskovat a náskok Jan Kopecký navyšoval jen zlehka. Dokonce si
sám posteskl nad neúčastí Václava Pecha, který
po problémech s motorem (propálený píst na prvním válci) z hustopečského klání
po úvodním Shakedownu odstoupil.
O co jistější bylo
vedení českého továrního týmu Škoda Motorsport, o to méně jisté bylo pořadí na dalších příčkách. Po páteční první etapě držel
Jan Kopecký náskok 52,5 sekund,
zatímco další 4 jezdci v pořadí měli mezi sebou celkově pouze 4,5 sekundy. Pronásledovateli byly dvojice
Grzegorz Grzyb – Boguslaw Browinski, Filip Mareš – Jan Hloušek, Martin Koči – Radovan Mozner ml., Jan Černý – Petr Černohorský a Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát. Do posledního kilometru sváděli
tuhý souboj o stupně vítězů Martin Koči, Jan Černý a Filip Mareš, nicméně
prvně jmenovaný předvedl fenomenální závěr a
těšil se tak z druhého místa v absolutním hodnocení.
Absolutní pořadí v první desítce bylo následující:
1. Jan Kopecký – Pavel Dresler (1:21:18,5)
2. Martin Koči – Radovan Mozner ml. (+1:07,6)
3. Jan Černý – Petr Černohorský (+1:19,1)
4. Filip Mareš – Jan Hloušek (+1:28,3)
5. Grzegorz Grzyb – Boguslaw Browinski (+1:55,6)
6. Jaromír Tarabus – Daniel Trunkát (+3:13,0)
7. Tomáš Pospíšilík – Jiří Hovorka (+3:13,2)
8. Karel Trojan – Zdeněk Jůrka (+3:21,5)
9. Peter Gavlák – Emil Horniaček (+4:08,6)
10. Tomáš Růžička – Jaroslav Novák (+5:05,0)
V produkční kategorii zvítězil Jan Jelínek s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX,
ve dvoukolkách se po dramatickém finiši
radoval z prvenství Jan Talaš s Peugeotem 208 R2. Ohlasy jezdců v cíli najdete
na webu AGROTEC rally.
Že je hustopečská soutěž
náročným podnikem pro jezdce i techniku potvrzovalo množství odstoupených posádek. V první etapě
po havárii v RZ 5 bohužel odstoupil Václav Kopáček, jenž do té doby
potvrzoval skvělou formu, kterou naznačil ve čtvrtečním traktorovém klání. Dále kvůli technickým potížím
odstoupili Martin Vlček (servo RZ 4, ),
Igor Drotár (převodovka RZ 4),
Tomáš Kukučka (RZ 5), nebo
Martin Rada (turbo v RZ 7).
Velmi smutnou událostí je ztráta závodního speciálu Ford Focus WRC Jana Dohnala. Závodní
speciál vzplanul během deváté rychlostní zkoušky (Horní Bojanovice–Diváky–Nikolčice) a
plameny ho zcela během pár minut zcela pohltily, což nakonec vyústilo ve zrušení RZ 9.
Ford Focus WRC byl zajímavým zpestřením startovního pole a
značná byla i jeho historická hodnota, neboť s konkrétním kusem Jana Dohnala
startoval v podnicích mistrovství světa WRC Mikko Hirvonen.
Hustopečská rally zaznamenala rekordní návštěvnost, k čemuž jistě
přispělo krásné počasí i fakt, že
rally mezi vinohrady patří bezpochyby mezi nejatraktivnější podniky v MČR/MSR. Na závěr pro vás máme připraven
přehled televizních vysílání na ČT Sport, přehled vysílání na našem
YouTube kanálu i fotogalerii, kterou najdete níže na stránce.
Svět motorů na ČT Sport
YouTube přenosy z 1. etapy