„Ideální učeň? Ten, který má nad postelí plakát traktoru,“ říká ředitel školy

06. 02. 2022


Učební obor mechanik a diagnostik zemědělské a stavební techniky přitahuje pozornost. „Mění se náhled na náš obor. Zatímco předloni jsme ještě přesvědčovali rodiče, aby se o tento obor zajímali, loni už to bylo lepší. A letos se na něj ptají sami od sebe,“ řekl personalista z AGROTEC Group Pavel Kašuba. I na Den otevřených dveří, který se konal koncem ledna na Integrované střední škole automobilní v Brně na Křižíkově ulici se přišel podívat rekordní počet zájemců. „Přišlo asi 120 lidí, většinou tu byly celé rodiny, byli jsme nadšení, nečekali jsme takovou účast i vzhledem k aktuální situaci,“ uvedl ředitel školy Milan Chylík.

Unikátní učební obor Mechanik/Diagnostik zemědělské a stavební techniky navštěvuje zhruba šedesát studentů od prvního do třetího ročníku. Projekt založený na spolupráci skupiny AGROTEC Group a Integrované střední školy automobilní Brno běží čtvrtým rokem a je dostupný uchazečům z celé České i Slovenské republiky. Vloni odtud vyšli první absolventi. Právě toto zaměření je přitom konkrétně v AGROTECu velmi potřebné. „Získat mechanika, který má o obor skutečný zájem, je dnes skoro nadlidský úkol. Přestože slýcháme o podpoře technického vzdělávání, skutečný zájem o řemesla obecně je pořád nízký,“ konstatoval personalista Pavel Kašuba.
 

 
Právě proto začalo před léty vedení AGROTECu se školou jednat o tom, aby žádaný obor zařadila. „A je pravda, že toto je jediný obor u nás na škole, který vzešel od zaměstnavatele – z AGROTECu, konkrétně od pana generálního ředitele, se kterým jsem se několikrát potkal. Musel mě ze začátku trochu přesvědčovat, že to je správná cesta, nebyl jsem si jistý, to musím přiznat. Přece jen jsme automobilní škola a zemědělská technika je trochu mimo nás. O to větší mám radost z toho, že to funguje, že to žáky baví a že jsou na ně skvělé reference ze servisů, kam chodí na praxi,“ uvedl Chylík. Pochvaluje si i to, že značná část prvních absolventů učebního oboru se v loňském roce uplatnila právě v servisech, kde vykonávali praxi. Navíc se jedná v ČR o zcela ojedinělý vzdělávací program, který lze studovat pouze na této škole.
 
A to je i cílem personalistů z AGROTECu. „Chceme sem přivést takové učně, kteří tady po skončení školy zůstanou, když už se jim chlapi na dílnách opravdu věnují,“ potvrdil Pavel Kašuba.
 
Zhruba pětatřicet rodičů se do dílen v AGROTEC Group přijede podívat v únoru. „Vynikající zprávou je, že si nás vyhledávají a chtějí sami. Tak jen doufám, že se blýská na lepší časy a že o učební obor, který je podle našeho názoru unikátní, stoupá mezi dětmi i jejich rodiči zájem,“ řekl Pavel Kašuba.
 

    
Učební obory, které školy označují jako náročné a mezi které opatří i obor Mechanik/Diagnostik se zaměřením na zemědělskou a stavební techniku, mají podle ředitele Milana Chylíka budoucnost. „Vidím tento trend i v zahraničí,“ říká. Dovednosti a znalosti absolventa musí být hodně široké.

Zemědělská a stavební technika je totiž o zařízeních, která jsou technologicky nejdál. Jejich údržba, servis a diagnostika jsou náročnou činností. „Hlavně to není jen o tom, že by žáci volili nějaké standardizované postupy. Musí hledat řešení na základě svých znalostí a podkladů. Je to činnost, která vyžaduje určitou úroveň absolventa, který navíc svoji činnost často vykonává někde v místě, v terénu, kde stroj pracuje. Musí si umět poradit se situací, ve které se nachází a obvykle pracuje pod časovým tlakem,“ vysvětlil Milan Chylík.
 
Ideální uchazeč o tento obor je žák se zájmem o techniku. „Záliba ve strojích hraje velkou roli a je schopna nahradit i nějaký jiný případný nedostatek. Důležitá je motivace. Pokud jsou budoucí žáci pro techniku nadšení, nejlépe, když mají nad postelí obrázky takových strojů, je to ideální předpoklad, který dokáže překonat i trochu zhoršené výsledky ze základní školy,“ pokračuje ředitel Chylík.

 



Více aktualit ze skupiny