V prvním okamžiku, kdy zatoužíte
po nákupu auta, vyvstává zpravidla otázka,
zda bude lepší sáhnout po vozidle novém, nebo ojetém. Druhou kategorii můžeme navíc ještě rozdělit na vozidla
předváděcí,
roční a
ostatní. Univerzální
správná odpověď bohužel neexistuje a vše je
odvislé od vašich požadavků. V tomto článku se vám ale pokusíme
některá úskalí výběru toho správného auta pro vás osvětlit, protože každá strana mince má své pro i proti.
Nový automobil pro náročnější
Dilema, zda zainvestovat a pořídit si nový vůz, nebo ušetřit a navštívit bazar,
řeší především soukromá klientela. Firmy obvykle nakupují nové automobily a po určité době provozu svůj
vozový park obměňují. To je také jeden ze způsobů, jak se dostávají roční a ojetá auta zpátky do prodeje. Prodejce i kupující tak mají
velmi dobrý přehled o historii auta a nekupují zajíce v pytli. Obecně platí, že
naftový motor volí spíše firemní klientela, běžní uživatelé sahají v
dnešní době více po benzinu, nicméně finální slovo při výběru motorizace má
zamýšlený způsob provozu. Stále platí, že
naftový motor je vhodný spíše pro delší trasy, neboť při dlouhodobém provozu na krátké vzdálenosti jeho součásti trpí. Zároveň se může stírat
hlavní přednost vznětové jednotky v podobě nižší spotřeby paliva, jelikož pohonná jednotka je těžší a její zahřátí tedy trvá déle. Spotřebu lze ale ovlivnit i stylem jízdy, tak neváhejte a přečtěte si náš článek
Deset způsobů, jak snížit spotřebu paliva.
Lze říci, že tento článek platí obecně pro všechny automobily, nicméně
jako modelový příklad poslouží Škoda Octavia, která patří k
nejprodávanějším vozidlům na českém trhu. Nabízí pestrou škálu motorizací a velké množství prostoru, komfortní svezení, je bezpečná a s možnostmi výbavy uspokojí i ty náročnější. Často po ní sáhnou firmy, zároveň se
stala i synonymem pro ideální rodinné vozidlo.
Otázka ale zní: staré nebo nové?
„Nový vůz si zajedete sami a víte, jak jste s ním zacházeli,“ definuje jasnou prioritu pro nákup nového vozu
Jaroslav Pavliš, vedoucí prodeje v autosalonu AGROTEC v Modřicích. Nová
Škoda Octavia startuje přibližně na částce 420 tisíc, ale pokud máte vyšší nároky, můžete
klidně skončit i na milionu. Velkým lákadlem u nových vozů je výbava dle aktuálních trendů. Základní stupeň Active nabízí 7 airbagů, stupeň L&K má navíc ještě dva boční airbagy vzadu. Lepší výbava znamená také velké množství asistentů – hlídání mrtvého úhlu, asistent jízdy v pruhu, zvyšující bezpečnost vozidla, či asistent rozjezdu do kopce. Pokud chcete nadstandard, lze si dopřát litá kola, tempomat, navigaci, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí i kožený interiér. Hlavní výhodou je, že
všechny položky výbavy si můžete nadefinovat vy sami, což je ale vykoupeno vyšší cenou.
Předváděcí a referenční vozy
Zpravidla vozidla
s nejnižším nájezdem kilometrů. Tyto automobily působí
přibližně 6 až 8 měsíců v naší flotile pro ukázky zákazníkům, přičemž
první kilometry vozu jsou ale v rukou prodejců, kteří mají za úkol vůz
šetrně uvést do provozu. Předváděcí automobily mají obvykle
nájezd 3 až 10 tisíc kilometrů a jsou vždy velmi dobře opečovávány naším servisem. Většinou jsou
k nerozeznání od vozidel nových, ale musíte se spokojit s faktem, že
nejste první, kde se v automobilu sveze. Zároveň jste omezeni konfigurací daného automobilu a
výbavu si nemůžete vybrat dle vlastní chuti.
Škoda Plus s vozy do 18 měsíců
Pro zákazníky, které láká
kvalitní vozidlo za nižší cenu, se může stát řešením
nákup ročního vozu. V programu Škoda Plus narazíte na vozy do
stáří maximálně 18 měsíců a s
nájezdem do 30 tisíc kilometrů, přičemž
díky servisní knížce vedené autorizovaným servisem máte jistotu
pravdivosti historie vozidla. V programu Škoda Plus v autosalonu AGROTEC v Modřicích se mimo jiné objevují auta vykoupená přímo z firmy Škoda.
„U takových vozů nám systém přesně ukáže všechny informace o výbavě, jestli bylo auto poškozené a co se případně měnilo,“ vysvětluje Jaroslav Pavliš. Právě tyto vozy však mnohokrát
u klientů vyhrají díky výbavě, jelikož nový vůz v ceně
800 tisíc může být hůře vybaven než
roční auto zlevněné z milionu na stejnou cenu, a proto se zákazník rozhodne pro něj. U ročního auta lze narazit na vyměněné díly (např. blatníky nebo nárazníky) či oděrky z běžného provozu na kapotě. V technickém průkazu bude sice zápis jednoho majitele, ale nikdy
nebudete vědět, kolik řidičů se v něm střídalo. Proto se také za nižší cenu prodávají testovací vozy, které měly prokazatelně více řidičů. Přesto však platí, že u některých klientů rozhoduje při nákupu právě cena.
Ověřené ojeté vozy z AGROTECu
Bazarové vozy
v Hustopečích prošly našim servisem, jsou
profesionálně vyčištěny a zkontrolovány. Náš autobazar prodává ojeté
vozy všech značek a v rámci dodání automobilu vám zajistíme nejvýhodnější financování a pojištění včetně servisu spojeného s přihlášením vašeho nového vozidla. Ty
nejlepší vozy pochází od našich věrných zákazníků, kteří pravidelně navštěvovali servis. Ten se nachází
jen několik kroků od autobazaru a není tedy problém si kupovaný vůz díky zvedáku například
prohlédnout i ze spodní strany.
„Říká se, že v okamžiku, kdy vyjede auto ze salonu, ztrácí na hodnotě. U ročního auta je pokles jasný,“ uvádí
vedoucí prodeje AGROTEC ojeté vozy Adam Půček.
„To může být také důvod, proč se tak rozmnožila dealerství s ročními až tříletými vozy. Lidé nechtějí platit maximum, když nemusí, a tímto způsobem ušetří,“ doplňuje Půček.
Výše poklesu ceny však vždy záleží na značce: u auta za milion bude vyšší než u vozu za 300 tisíc, přičemž nejrychleji bude ztrácet hodnotu auto nové. Dva nebo tři roky stará Octavia je z tohoto pohledu velmi zajímavé auto.
„Jde o nejspolehlivější a nejprodávanější auto na trhu v případě ojetých vozů. Při stáří čtyři až pět let se můžeme dostat na cenu 200 až 250 tisíc, což jsou velmi slušná auta dostupná téměř pro každého,“ vypočítává Půček. Zatímco nová Octavia s
lepší výbavou může stát 600 tisíc korun, za pět let poklesne její cena až o šedesát procent. Bazar v Hustopečích nabízí
kompletní průřez trhem od nejstarších vozů až po roční. – na místě najdete Octavii
za 20 tisíc i za půl milionu.
Hustopeče jsou záchytným místem
pro použitá vozidla AGROTEC,
vozy s ukončeným leasingem a auta
od klientů jako protiúčet k novému nákupu. Všechna auta mají
servisní knížku a dobře známou historii. Jelikož provozovna v Hustopečích disponuje dobrým zázemím se servisem, kde auta absolvují pravidelné kontroly, mají prodejci o ojetých vozech dobré povědomí.
„Když má auto servisní knížku a jeho majitel servis pravidelně navštěvoval, dokážeme za něj ručit. Nejlepší auta pocházejí od našich věrných zákazníků, kteří u nás servis pravidelně absolvují. Po čase si kupují auto nové a ojeté se k nám vrací. Tady přesně víme, co má auto za sebou,“ zmiňuje výhody autorizovaného bazaru se zázemím Půček.
Právě podrobná historie a pravidelný servis představují u ojetých aut s operativním leasingem velkou výhodu.
„Nájezdem se samozřejmě věci opotřebovávají a logicky lze očekávat, že se něco může stát, nicméně počet kilometrů není nikdy tak rozhodující jako údaj, jak často auto navštěvovalo servis a co se v něm měnilo,“ radí Půček. U leasingových aut bývá podmínkou pro užívání
pravidelná návštěva autorizovaného servisu. Díky ní se dá také potížím předcházet, protože technik dobře ví, co má zkontrolovat. Standardní interval
je 30 tisíc kilometrů a podle norem je jasné, co se má v danou dobu opravit. Když dojíždí auto na servis pravidelně, jde o údržbu a běžné záležitosti, přičemž mnoha věcem se dá předejít. Když se dostane do bazaru takový vůz,
má zákazník jistotu, že po jeho koupi
nebude nucen investovat do neplánovaných oprav další desetitisíce. Nepříjemného překvapení se naopak dočká v okamžiku, když se rozhodne si výhodně pořídit
auto bez historie.
„U Octavií je výhodou, že jsou celkem čitelné. Předpoklad, že vás potká nějaká nestandardní událost, je mnohem menší než u jiných značek. Spoustu věcí dokážeme odhadnout, protože auto díky jeho historii známe, poznáme, v kolika kilometrech budeme dělat rozvody či v kolika servis brzd. U tři až pět let staré Octavie přesně víme, jaké auto prodáváme, víme, že bude fungovat, a dokážeme klientovi přesně říci, co ho čeká v horizontu dvou až tří let. Riziko, že se auto pokazí, je velmi nepravděpodobné,“ popisuje výhody autorizovaného servisu Půček. U bazarové Octavie
s nájezdem 120 až 150 tisíc kilometrů se můžete spolehnout jen na standardní servis a větší opravy
lze očekávat nad 200 tisíc kilometrů.
Co ovlivňuje cenu
Cena ojetého vozu se
odvíjí podle servisní historie i tržní ceny. Za kvalitní auto s dobrou historií se zkrátka hodí si připlatit. Výslednou částku rovněž ovlivňuje fakt, jestli auto
bylo havarované a co všechno se na něm měnilo. V neposlední řadě i oko prodává. Skvělé auto v dobrém technickém stavu
ztrácí na ceně,
pokud má odřený lak a škrábance. Zákazníci si však naopak rádi připlatí za dobrou výbavu.
Často dnes volí auto s větším nájezdem, ale lepší výbavou.
„Obecně platí pravidlo: pokud mám dvě Octavie – jednu v plné výbavě a cca 150 tisíc na tachometru a druhou v základní výbavě s nájezdem 60 až 80 tisíc kilometrů – tržní hodnota bude zhruba stejná,“ dává jasný příklad Půček.