Nová Kia Ceed: velké mezigenerační srovnání 2012/2018

23. 08. 2018


Připravili jsme pro vás mezigenerační srovnání Kia Cee'd 2012 a Kia Ceed 2018. Druhá generace tu s námi byla 6 let, přičemž facelift přinášející drobné kosmetické i výraznější technické změny se odehrál v roce 2015. Kompletně nová generace ale přichází až nyní. V první řadě si je možné všimnout změny jména, které je nyní bez apostrofu a je zkratkou slov "Community of Europe, with European Design", tedy "pro evropskou veřejnost s evropským designem" – nový Ceed byl totiž navržen, vyvinut i vyroben v Evropě. Jaké změny přináší oproti předchozí generaci si ukážeme v následujících kapitolách. 

Kia Ceed 2018 Hustopeče, Brno, Břeclav
Nový model Kia Ceed 2018 naleznete na našich showroomech v Hustopečích, Brně a Břeclavi.

První skladové kusy nové generace naleznete na webu divize osobních automobilů. Tento článek je poměrně obsáhlý, takže pokud vás nebaví číst, můžete si k nám automobil přijít vyzkoušet a srovnat si jej s předchozí generací na vlastní pěst. 

Nová Kia Ceed vs. výběhový model

Mezigenerační srovnání Kia Ceed 2018 (vlevo) a Kia Cee'd 2012 (vpravo).
 

1. Design
 
2. Výbava
 
3. Interiér
 
4. Motorizace a ceník
 
5. Nová platforma K2
 
6. Jak nový Ceed jezdí
 
7. Závěr a zhodnocení

 
Vyváženější a sportovnější design

Chápeme, že design je velmi subjektivní věc, nicméně i přesto se o změnách na tomto poli více rozepíšeme. Na začátek musíme podotknout, že druhá generace Kia Cee'd byla v roce 2012 designově mimořádně povedeným kouskem a kupodivu s přibývajícím věkem mnoho ze svého šarmu neztratila. Své na tom určitě nese i fakt, že většina provozovaných Cee'dů je vybavena LED denním svícením, které atraktivnost vozu výrazně zvyšuje. Cee'd již v roce 2012 zaujal neuvěřitelnou designovou dotažeností všech detailů – kdo z vás si například všiml, že typický tvar tygří masky se opakuje i u horní hrany čelního skla? Tento drobný detail naleznete i u nové generace. Tvar samotné tygří masky nyní prošel lehkou změnou – maska je o něco více vykrojená a širší, díky čemuž i samotný automobil působí při pohledu zepředu robustněji. Tím Ceed navazuje na loňský model Stinger, ze kterého si dále například bere tvar průduchů v předním nárazníku. Přepracované je přední LED denní svícení, které je po vzoru minulé generace ve verzi GT složeno ze čtyř LED kostek

Kia Ceed druhá generace 2012 vs. třetí generace 2018

Srovnání vozů z profilu (Kia Cee'd 2012 vlevo, Kia Ceed 2018 vpravo).


Při bočním pohledu Cee'd v roce 2012 zaujal výraznou stoupající linkou, která vozu dodává dynamičtější výraz za cenu lehce horšího výhledu směrem vzad. Oproti tomu je spodní hrana bočního zasklení u nového modelu téměř v rovině a stejně tak si můžete všimnout mohutnějšího předního nárazníku s o něco výše začínající kapotou.

Kia Ceed 2018 proti 2012 pohled shora.
Srovnání vozů při pohledu shora, při kterém vynikne zejména delší kapota novinky (Kia Cee'd 2012 vlevo, Kia Ceed 2018 vpravo).

V minulé generaci čelní sklo svým sklonem navazovalo na přední část vozu, nyní u A sloupku nalezneme výraznější zlom. V zadní části naleznete široký C-sloupek, který se stal v posledních letech typickým prvkem vozů Kia. Spoiler nad zadním oknem je u nové generace lehce prodloužený pro podtrhnutí sportovního vzezření automobilu.

Kia Ceed starší modelový rok 2012 vs. nová 2018
Srovnání starší generace (vlevo) a novější generace Kia Ceed (vpravo).

Na zadní části Ceedu 2012 se uplynulá léta podepsala o něco více. Právě díky absenci již dříve zmíněné stoupající linky je u nové generace záď posazena celkově níže a příjemným benefitem je nižší nakládací hrana kufru o celých 8 centimetrů. Zadní světla mají agresivnější výraz, v dolní části naleznete výraznější difuzor a sportovní koncovku výfuku, která se ale oproti předchůdci téměř nezměnila. Na víku kufru přibylo oproti oblé zádi předchůdce několik linek, které auto vizuálně sjednocují s přední části a celkově tak Ceed 2018 působí vyváženějším a sportovnějším dojmem

Kia Ceed 2018 denní svícení vzad
Zadní denní svícení nové Kie Ceed.

Novinkou je denní svícení vzad (od výbavy Exclusive), které je při jízdě v provozu neustále, což je trend, který nejspíše budou následovat i další automobilky. Pokud vás tedy na cestě překvapí například nečekaný déšť, nemusíte myslet na přepnutí denního svícení na potkávací světla, protože půjdete dobře vidět i zezadu

Kia Cee'd 2012 vs. Kia Ceed 2018
Dynamickým vzřením vynikají oba vozy, novinka je v tomto ohledu ale dále.

Po prozkoumání obou vozů nakonec musíme uznat, že novinka z hlediska designu působí dospěleji než předchozí generace. Starší model zůstává pohledným vozem, ale v přítomnosti letošního modelu přece jen lehce bledne – zejména v zadních partiích. 

 
Bohatá výbava již v základu

Nová generace Kia Ceed je nyní dostupná ve třech výbavových stupních: Comfort, Cool a Exclusive. Již základní stupeň Comfort ale poskytuje nebývale bohatou výbavu: naleznete zde manuální klimatizaci, tempomat, elektricky ovládané okna vpředu i vzadu, radio s pětipalcovým displejem a šesti reproduktory, multifunkční volant, bluetooth handsfree sadu, automatické přepínání mezi denním svícením a potkávacími světly, asistent dálkových světel nebo LED denní svícení vepředu. Skvěle si novinka vede i na poli asistenčních bezpečnostních systémů: v základu naleznete aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), systém autonomního nouzového brzdění (FCA) či sledování únavy řidiče. Výbavový stupeň Comfort tak překonává Comfort Plus předchozí generace, pouze s detailem v podobě absence zadních parkovacích senzorů a mlhovek. Pro úvodní fázi prodeje je ale dostupný výbavový stupeň Cool, v rámci kterého získáte mlhová světla, kůží potažený volant a hlavici řadící páky a 16" litá kola za příplatek pouhých 5000 Kč oproti výbavě Comfort.

Kia Ceed 2018 světla
Detail nového denního svícení složeného ze čtyř LED kostek.

Výbavový stupeň Exclusive přidává celou řadu zajímavých položek: dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní LED světla s funkcí denního svícení, elektrochromatické zpětné zrcátko, dešťový senzor nebo parkovací senzory vzadu.

Kia Ceed 2018 duální automatická klimatizace
Ovládání dvouzónové automatické klimatizace, která je součástí výbavového stupně Exclusive.
 
Z bezpečnostních systému je dále možné nový Ceed v rámci paketu Tech vybavit systémem monitorování mrtvého úhluukazatelem rychlostních limitů (ISLW) nebo upozorněním na přijíždějící vozidla v příčném směru při couváníCeed navíc jako první v modelové paletě značky Kia přináší druhou úroveň poloautonomního řízení. Adaptivní tempomat v součinnosti s asistentem vedení v jízdnímu pruhu tak je tak například schopen samostatné jízdy v koloněvčetně zastavení a opětovného rozjetí, což Ceed řadí mezi nejmodernější zástupce své třídy.

Head up displej Kia Ceed 2018, audiosystém.
Vyčnívající displej info infotainmentu ve středové části.

Za zmínku rovněž stojí audiosystém, který už v Kia Cee'd 2012 hraje na poměry třídy velmi dobře. Novinka je v tomto ohledu ale ještě dále: zvukový projev audiosystému je vyrovnaný a žádné zvukové frekvence nesplývají ani při zesílením k maximu – a to audiosystém dokáže hrát opravdu hlasitě. Jak už jsme zmínili dříve, bluetooth konektivitu pro bezdrátové připojení svého telefonu naleznete v základní výbavě.

 
Interiér dle nejnovějších trendů

Starší generace má příjemný interiér orientovaný na řidiče, který obzvláště ve výbavě TOP působí stále svěžím dojmem. Za zmínku stojí pohledné dvoubarevné výplně dveří, které kombinují umělou kůži a chromované prvky. Materiály použité uvnitř jsou navíc poměrně odolné a interiéry dobře obstarávaných vozů lze i při dvousettisícovém nájezdu uvést téměř do původního stavu. Z hlediska ergonomie se vše nachází na svém místě a ovládání auta je intuitivní.

Kia Ceed 2012 interiér
Interiér Kia Ceed 2012.

Novinka je v tomto ohledu ale přece jen dále. Na přístrojové desce převažují měkčené plasty, kterým sekundují matné hliníkové detaily. Pryč jsou velké lesklé plochy předchůdce, které přímo přitahovaly otisky prstů. Středové části dominuje vyčnívající displej, pod kterým naleznete tlačítka pro ovládání audiosystému. Větší šířka vozu se pozitivně podepsala na prostoru uvnitř: šířka v úrovni loktů narostla vpředu o 4,5 cm a 3 cm vzadu. Při testování jsme si také všimli, že novinka v letošních vedrech o něco rychleji chladí interiér. Svůj podíl na tom pravděpodobně nese i hlubší přístrojová deska staršího modelu, která v letních měsících představuje velkou sálající plochu

Kia Ceed 2018 interiér srovnání
Interiér Kia Ceed 2018.

Ceed se v interiéru drží tradičních tlačítek, které se dají pohodlně nahmatat a ovládat i poslepu. Tlačítka pro ovládání rádia, handsfree, tempomatu i palubního počítače naleznete stejně jako v případě předchůdce přímo na volantu. Toto řešení je velmi intuitivní a dostanete ho do rukou již během pár chvil. Volant má navíc silnější věnec a jeho úchop je nyní výrazně lepší.

Kia Ceed 2018 volant
Nový multifunkční volant se silnějším věncem se drží mnohem lépe než u předchůdce.

Díky umístění středového displeje se podařilo posunout ovládání klimatizace oproti předchůdci směrem nahoru, což se pozitivně projevuje při snaze o změnu teploty za jízdy. Jediná výtka by mohla směřovat k čitelnosti displejů s teplotou, které jsou umístěny přímo do otočných voličů a na přímém slunci jsou hůře čitelné.

Kia Ceed 2018 ovládání klimatizace a infosystému
I přes použití dotykového displeje je stále možné většinu funkcí ovládat za pomocí tlačítek a kruhových voličů.

Zatímco aerodynamický hluk pronikající do interiéru je u nové generace citelně nižší, valivý hluk od kol zůstává přibližně stejný. Pokud s novým Ceedem jedete po hladké cestě, je v interiéru zcela nebývalý klid. Od benzínových motorů nepronikají do interiéru žádné vibrace a motor je v běžném spektru otáček v podstatě neslyšný.

 
Motorizace a ceník

Z motorizací je dostupná standardní paleta agregátů: atmosferický benzínový motor 1.4 CVVT 74 kW, přeplňované motory 1.0 T-GDI 88 kW a 1.4 T-GDI 103 kW. Mezi naftovými motory naleznete pouze 1.6 CRDi ve výkonových variantách 85 a 100 kW. Všechny jednotky byly modernizovány a homologovány pro emisní normu Euro 6d-TEMP. Naftový motor 1.6 CRDi nově využívá selektivní katalytickou redukci (systém SCR) a naleznete zde tedy nádrž na AdBlue. Některé motory jsou ale navázány na výbavový stupeň. Například nejsilnější naftový motor 1.6 CRDi o výkonu 100 kW tak aktuálně pořídíte až od výbavového stupně Exclusive, stejně tak 1.4 T-GDI. Palivová nádrž se nepatrně zmenšila z 53 litrů na 50 litrů.

Kia Ceed 2018 automatická převodovka
Automatická převodovka je výsadou pouze nejsilnější benzínové a naftové jednotky.

Z hlediska převodovky zůstává zachován základ v podobě 6stupňového manuálu, který vyniká v naprosto přesných dráhách řazení – v tom je Ceed králem své kategorie. Dvouspojkový sedmistupňový automat je možné spojit pouze se silnějšími motory 1.6 CRDi 100 kW a 1.4 T-GDI 103 kW. Níže si můžete prohlédnout celkovou tabulku motorizací a výbav včetně cen.

Kia Ceed 2018 třetí generace motorizace a ceník

Přehled motorizací a dostupných výbav.


Tříválcový motor 1.0 T-GDI 88 kW nás příjemně překvapil svoji dynamikou a jeho živější charakter oproti 1.4 CVVT 74 kW poznáte hned po prvních kilometrech. 
 

Nová platforma K2

Nový Ceed je postaven na podvozkové platformě K2, přičemž celková délka hatchbacku 4310 mm zůstává proti minulé generaci zachována. Stejně tak zůstal zachován rozvor 2650 mm, nicméně přední převis se o 20 mm zkrátil na úkor zadního převisu, který se naopak o 20 mm prodloužil. Výsledkem je o 15 litrů větší kufr, jehož hodnota se zastavila na 395 l (verze Sportswagon dokonce 625 litrů). Dále je Ceed o 20 mm širší a o 23 mm nižší – na šířku tedy měří rovných 1800 mm a na výšku dosahuje 1447 mm.  

Kia Ceed 2018 Hustopeče, Brno, Břeclav
Kia Ceed 2018.

Světlá výška 140 mm zůstala zachována, nicméně ten, kdo s předchozí generací někdy přejížděl výraznější nerovnost, popřípadě se vydal do lehčího terénu, ví, že škrtnout předním nárazníkem o zem bylo velmi jednoduché. Spodní část předního nárazníku je ale u nové generace o něco výše a spolu s kratším předním převisem je tento neduh výrazně omezen.

 
Jak nový Ceed jezdí

Ihned v první zatáčce si všimnete výrazně strmějšího řízení – konkrétně se jedná o 17 % proti předchůdci. Zlepšila se i zpětná vazba od řízení, která byla u předchozího Cee'du i při nastavení režimu posilovače do režimu Sport poněkud odtažitá. Nový Ceed přebírá koncepci podvozku z předchozí generace – tedy zavěšení typu McPherson vpředu a víceprvkové závěsy vzadu. Již předchozí generace byla řidičsky vděčná a zatáčky bylo možné projíždět suveréně bez většího náklonu a klidně na hraně přilnavosti pneumatik. Nová generace je v tomto ohledu ještě dále a jízdně působí ještě o něco sebejistěji. Ceed 2018 se dočkal nové geometrie přední nápravy a změněných zadních stabilizátorů, přičemž je příjemné, že stejně vyspělý podvozek naleznete i u základní verze s motorem 1.4 MPI 74 kW. Brzdy jsou ostřeji naladěné, ale dobře dávkovatelné. Překvapila nás stabilita auta při opravdu prudkém brzdění, kde došlo určitě ke zlepšení.

Kia Ceed srovnání druhé a třetí generace
Kia Ceed 2018 (vlevo) vs. Kia Cee'd 2012 (vpravo).

 
Jak si tedy nový Ceed vede?

Nový Ceed se opět povedl, je více než důstojným nástupcem staršího modelu a obhajuje pozici jednoho z nejatraktivnějších aut ve své třídě. V nejbližších dnech budou dostupné první kusy v karosářské variantě hatchback, následně dorazí první modely kombíku Sportswagon. Začátkem roku 2019 se můžete těšit na karosářskou variantu Shooting Brake. Ve prospěch starší generace aktuálně hovoří akční modely s výrazným cenovým zvýhodněním, které naleznete na stránkách divize osobních automobilů: Kia Cee'd a Kia Cee'd SW.  
 
Kia Ceed 2018 skladem
 

Druhá generace Kia Cee'd (2012)

+ Stále sympatický design.
+ Skvělé jízdní vlastnosti.
+ Dostupné akční modely s výrazným cenovým zvýhodněním.
+ Bohatá výbava za dobrou cenu.

Nemožnost vybavit asistenčními systémy.
Velmi nízko položený přední nárazník pro přejíždění nerovností.
Vysoká nakládací hrana zavazadelníku.

 
Třetí generace Kia Ceed (2018)

+ Odladěné řízení.
+ Bohatá základní výbava.
+ Skvělé aerodynamické odhlučnění interiéru.
+ Celá řada bezpečnostních systémů.
+ Možnost druhé úrovně poloautonomního řízení.
+ Designově velmi povedený vůz.

Cenový nárůst oproti předchozí generaci.
− Nemožnost některých kombinací výbav a motorů.