„Skládám auta jako lego,“ říká nástavbový guru Jiří Zálešák

26. 01. 2022


Nástavby jakéhokoliv druhu, i to je služba, kterou dokáží nabídnout zákazníkům naši odborníci z Divize nákladních automobilů. Popeláři, hasiči, zemědělci, dřevaři, … Všem dokáží vymyslet takovou nástavbu (tedy to, co se nakonec objeví na podvozku IVECO), že je pak radost s takovým autem podnikat, protože právě k podnikání tato auta slouží.

„To, co tady dokážeme, je velkou konkurenční výhodou AGROTECu. Ostatní dealeři se těmto speciálním zakázkám nevěnují tolik jako tady na Divizi nákladních automobilů v AGROTEC Group. Důležité je vžít se do role zákazníka – musím vědět, jak procesy u zákazníka fungují a jak by případně fungovat měly. Kdybych neměl představu, jak to v provozu u něj vypadá, nedokázal bych to poskládat,“ vysvětluje Jiří Zálešák, prodejce nákladních aut klíčovým zákazníkům. Právě on se na nástavby specializuje.  Z jeho dílny vyjely do světa na IVECO podvozcích desítky různorodých nástaveb. „Jirka je známý tím, že se nezalekne žádných komplikací. A čím složitější zadání, tím ho to víc baví,“ říká zdejší markeťák Lukáš Manca. „A toto je naše přidaná hodnota pro zákazníky, když jim dokážeme udělat nástavbu na míru.“



V dílnách Divize nákladních aut vznikají nástavby od těch nejmenších pojízdných prodejen až po obří několikatunové kolosy. Ročně jich tady ve spolupráci s takzvanými nástavbáři, tedy s firmami, které nástavbu podle zadání sestrojí, vymyslí a navrhnou 50 až 60. „Umíme připravit maličké autíčko i několikatunovou míchárnu krmných směsí. Musíme při tom skloubit nejen požadavky zákazníka, ale hlavně legislativní zadání, tedy to, co po nás požaduje zákon. Jak velké auto může na silnici, kolik může vážit a jak velké zatížení může mít na nápravu, i toto zohledňujeme při objednávkách,“ říká Jiří Zálešák.

Zákazník přitom ví jen co chce vozit, kolik toho chce vozit, rozměry nákladu anebo nějakou jinou specifikaci. „První zvolíme nástavbu, která je pro ten účel vhodná a až podle toho, ve spolupráci s výrobcem nástavby, určíme podvozek, aby auto sloužilo, jak má,“ zdůrazňuje Zálešák.  

Podvozků je hodně. Jen u jednoho modelu je několik variant.  A zadání od A až do Z trvá někdy dva dny, jindy i třeba 14 dní.



Stavíme fekální cisterny, auta pro hasiče i popeláře. Z AGROTECu vyjelo například speciální auto pro popeláře, které mělo hydraulickou ruku na zádi. Hydraulické rameno je schopno vysypat zvony se sklem přímo do výsypky. Na zemědělské komodity zase využívá Jiří Zálešák sklápěcí soupravy anebo nástavby s posuvnými podlahami, aby se náklad dal pohodlně vysypat. Nároční klienti jsou podle něj i hasiči. „Mají dané rámcové požadavky, ale taky ty konkrétní, třeba jestli má mít nádrž na vodu 4 nebo 5 kubíků nebo jak rozmístit jednotlivou výbavu, kde mít uchycené přilby, kam dát ten a ten šuplík, aby to pro ně bylo v akci nejlepší.“



Těžké to bylo třeba i s přípravou fekální cisterny s aplikátorem. „Cisterna byla primárně určená pro převoz odpadní vody s krví, takové bylo zadání z jatek. Vozilo se to někam na kompostárnu. Tady mi dala zabrat hlavně komunikace, protože na tuto zakázku jsme využili německého nástavbáře a já se německy moc dobře nedomluvím,“ směje se Jiří Zálešák a pokračuje: „Měli jsme zákazníka, který s autem přes den vozil dřevo a večer s ním jezdil na lov. I pořádná světelná rampa je někdy potřeba, to zase umí kluci na servisu. Takové rampy potřebují třeba silničáři. Světla mají sice na předním nárazníku, ale když má auto radlici, světla nesmí svítit. Proto jim dáváme světla třeba na střechu nebo pod čelní sklo. To musíme taky namontovat u nás, aby bylo auto funkční, ale taky abychom dodrželi vyhlášku o silničním provozu a všechny požadavky. Plus majáky.“



Na Divizi nákladních automobilů se sestavoval i zametací vůz, který jezdí na severní Moravě ve Frýdku-Místku.

Ne všechno ale jde. „A i to je umění. Říct, že to nedokážeme. Jedné firmě ze Znojma jsem řekl, že jim takové auto nepostavím, protože to, co oni by chtěli, to auto neuveze. Obrátili se na jiného prodejce, on jim auto postavil, ale skutečně to pak nefungovalo. Když má prodejce velké oči, udělá, co zákazník chce, ale někdy je to chyba,“ upozorňuje Jiří.



Více aktualit ze skupiny