Snil v garáži o elektroautě, teď ho chce mistr praxe postavit s učni
7. 12. 2022

Snil v garáži o elektroautě, teď ho chce mistr praxe postavit s učni

Filip Houžvička, učitel elektromobility na ISŠA v Brně, partnerské škole AGROTEC Group, měl motory a auta rád od malička. Teď sní společně se studenty o tom, že postaví svoje vlastní elektrické auto.
Filip Houžvička, učitel elektromobility na ISŠA v Brně, partnerské škole AGROTEC Group, měl motory a auta rád od malička. Teď sní společně se studenty o tom, že postaví svoje vlastní elektrické auto. Jak vnímá transformaci dopravy na alternativní pohony? Budou tady jednou jezdit jen elektrická auta? A jak auta na alternativní pohony mění naše životy?

Svět dopravy se mění, jak se tomu přizpůsobuje školství a výuka?
Jsme v tom velkým tahounem, jelikož elektrická a hybridní vozidla jsou čím dál tím více součástí našich životů. K novým technologiím se dostáváme jako jedni z prvních. Jsme od ŠKODA auto zásobeni moderními technologiemi i výukovými vozy. Proto jsme elektromobilitu zařadili do výuky velice brzy. A naši studenti už absolvují s tím, že součástí závěrečných zkoušek je i zkouška z elektromobility. Když pak odejdou odtud do servisů, každá značka si je vyškolí podle svého, jak potřebuje, ale základní znalosti jsou nutné. A máme dobrou zpětnou vazbu, naši studenti se v elektromobilitě zkrátka orientují.

Existuje obor, který by se na elektromobilitu specializoval?
Čistý obor pro elektrická auta nemáme, nicméně doba je rychlá a do pár let se může něco zrodit, to vůbec nevylučuji. A jestli se něco takového objeví, budeme tady určitě mezi prvními. Už teď máme spoustu oborů, kteří mají v tematických plánech integrované tyto okruhy. Hodně se na to zaměřujeme.

Jak konkrétně?
Tak třeba takový obor autoelektrikář – právě tady máme spoustu vysokonapěťových součástí ve výuce.

Je o elektromobilitu mezi studenty zájem?
Velký. Byl jsem velmi příjemně překvapený, i když ono je to vlastně logické. Mladší generace už vyrůstá pod vlivem modernějších technologií. První Tesla vyjela v roce 2013, to ti kluci tady měli devět. Už tehdy snili o těchto autech. Teď mají patnáct, učí se o tom a berou to naprosto přirozeně. Moderní technologie dnešní studenty baví, zajímají se o ně.

Jak vnímáte transformaci dopravy na alternativní pohony?
Je to můj subjektivní názor, ale podle mě Evropská unie tlačí až moc. Elektrická auta jsou skvělá věc. Ta hybridní taky. Ale je to velice čerstvá moderní technologie a už teď říkat, že to bude někdy za dvacet let sto procent naší dopravy, je až moc přehnané. Ano, automobilky si samy řekly, že v roce 2040 budou produkovat čistě elektrická auta, nicméně víme, že obnovování našeho trhu a obnovování obsahu našich garáží je pomalejší. Proto když vyjdou nová auta, na náš trh ojetin se dostanou třeba za pět až deset let. Nějakou dobu bude ještě trvat, než budou na silnicích jen elektrická auta. Ale já jsem přesvědčen, že část aut se spalovacími motory na našich silnicích zůstanou.

Jaké změny bude elektromobilita obnášet pro nás jako uživatele?
Život s elektrickým vozidlem, kdy dojezdy aut nejsou srovnatelné se spalovacími motory, je jiný. Jde o to, jak člověk začne nad jízdou přemýšlet. Elektrické auto se má primárně nabíjet, když stojí. To znamená, že dojedu někam do práce nebo někam do obchodu, v tu dobu bych měl nabíjet. Elektrovůz potřebuje prostě jiné uživatelské návyky. A když se to člověk naučí, nemá pak absolutně žádné problémy. S moderními elektrickými vozidly není aktuálně problém cestovat třeba do Chorvatska a zpátky. Sice si prodloužíme cestu o hodinu, hodinu a půl až dvě, protože záleží na tom, jaký druh vozidla máme. Ne každé elektrické vozidlo je v hodné pro tak dlouhou cestu, primárně jsou určena do měst a jejich okolí, tady mají svoji největší účinnost, ale chce to změnu logického uvažování při používání těchto vozidel. Ale to není takový problém, jak se může zdá. Je to jen pár malých jiných návyků.

Můžete říct konkrétně, jaké malé návyky tím myslíte?
Přijedu domů z práce, musím dát auto do nabíječky. Pojedu někam dál, třeba na dovolenou, musím si naplánovat trasu, zjistit si, jestli v lokalitě, kam jedu, jsou nějaké nabíječky. V dnešní době je jich sice víc a víc, je jich spousta, ale chce to jiné uvažování.

Jaké profese budou spojeny primárně s přechodem na e-mobilitu?
Když to vezmeme od technických až po ty základní, dotkne se to profese automechaniků a autotroniků, ti budou jako první zasaženi přechodem na e-mobilitu. Budou opravovat úplně jiné typy pohonů. S tím bude souviset i infrastruktura. Ta se bude rozšiřovat, jelikož budeme řešit infrastrukturu dobíjení, montování nabíjecích stanic a jejich údržbu. To všechno se týká vysokonapěťových elektrikářů, kteří doteď opravovali transformátorovny, dráty vysokého napětí, přívody do energií a tak dále. Budou se tvořit nové profese nebo rozšiřovat ty stávající. Třeba montáž fotovoltaických elektráren, protože pokud mám doma elektrické auto a vlastní garáž, rozhodně se mi hodí fotovoltaika. K tomu je potřeba namontovat speciální nabíječku.

Pro nabíjení nestačí obyčejná zásuvka?
To ano, ale jsou různé druhy nabíjení o různých rychlostech. Proto se přechod na elektromobilitu dotkne spousty profesí.

Je pravda, co se říká, že mechanik bude v budoucnosti opravovat auta pouze přes počítač?
To si nemyslím. Naopak, obyčejný automechanik bude víc propojený s elektrikou. Už dnes nevymění brzdové destičky bez použití diagnostiky. Ruku v ruce jde automechanik s autoelektrikářem. Proto bych to viděl tak, že automechanik si musí doplnit další elektrotechnické vzdělání, aby v dnešní době mohl fungovat.


 
Rychlý kontakt
V případě jakéhokoliv dotazu nás neváhejte kontaktovat:

E-mail: info@agrotec.cz
Tel.: +420 519 402 111

Nebo nám můžete poslat zprávu pomocí formuláře: